Sunday, March 8, 2009

Patriotisme Asas Perpaduan Kita





Pada 26 Februari 2009, Guru B&K SK. Desa Putra berpeluang mengikuti Konvensyen Patriotisme Remaja 2009 Peringkat Kebangsaan bertempat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. ( Belakang sekolah je tempatnya...PICC ). Ianya bermula pada jam 8.00 pagi hingga 5.30 petang. Anjuran dari Kementerian Pelajaran Malaysia, Biro Tatanegara Jabatan Perdana Menteri dan Universiti Utara Malaysia.

Kogres Patriotisme ini diadakan untuk kali pertama pada 26 hingga 28 Oktober 2002. KPM telah terlibat dalam pelaksanaan kogres tersebut dan Ketua Pengarah KPMketika itu telah membentangkan satu kertas kerja yang bertajuk "Dasar Pendidikan dan Patriotisme"

Salah satu resolusi penting yang telah dicapai di akhir kongres tersebut dan telah pun dilaksanakan oleh kerajaan ialah Program Latihan Khidmat Negara ( PLKN ).

Objektif konvensyen ini adalah untuk meningkatkan kefahaman peserta terhadap konsep Perlembagaan Negara ( Kontrak Sosial ) sebagai asas perpaduan rakyat dan pembangunan negara selain meningkatkan kualiti modal insan yang bukan sahaja cemerlang dalam bidang akademik tetapi juga mempunyai sikap sayang dan cinta akan negara.

Aturcara Program :

9.00 pagi
Pembentangan Kertas Kerja 1
Bertajuk "Menjulang Maruah Negara"
Oleh: Datin Paduka Dr. Hajah Sharifah Mazlina bt. Syed Abdul Kadir.

10.45 pagi
Forum Patriotisme
Tema: " Patriotisme-Di Mana Bumi Dipijak, Di Situ Langit Dijunjung.
Panel Forum:
1.Prof.Tee Kok Seng ( UKM ).
2.Mejar Dr. Faiz b. Khaleed ( Angkasawan Negara 2 )
3. Datuk Dr. Denison Jayasooria ( Penasihat Sekolah Kluster KPM )
Moderator : Syed Munawar b. Syed Mohd. Mustar.

02.00 petang
Pembentangan Kertas Kerja 2
"Perlembagaan Negara Asas Perpaduan Rakyat"

4.00 petang
Majlis Penutup
Oleh: Y.B. Dato' Seri Hishammuddin b. Tun Hussein -Menteri Pelajaran Malaysia.

No comments: